Skip to Content

Geld afhalen in tijden van bankneutrale CASH-punten: kosteloos of niet?

“Het ter beschikking stellen van geld is niet zonder kosten voor de bank”

Met het Batopin-project sluiten grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC steeds meer van hun geldautomaten. Op drukke plaatsen komen daarvoor bankneutrale CASH-punten in de plaats. Daarbij komt ook een verandering kijken van het kostenplaatje voor consumenten om geld af te halen.

Geldafhalingen doen bij een bank via het loket of via een ATM is nooit gratis of volledig gratis geweest. “Het ter beschikking stellen van geld is niet zonder kosten voor de bank”, weet Jeroen Schepens, bankspecialist bij Brink’s Solutions Belgium. “Het plaatsen en onderhouden van een automaat kost geld en daarbij komen ook de kosten van de veiligheidsvoorzieningen: het beheer van de beveiligde ruimte, camera’s, aansluiting op een alarmcentrale, … Die kosten recupereert de bank via vergoedingen voor geldopnames.”

Hoe recupereert jouw bank de gemaakte kosten?
Dat doen de banken op verschillende manieren. Haal je geld af bij de bank waar je ook een zichtrekening hebt, dan betaal je geen vergoeding voor je geldopname, als je tenminste de kaart van de bank gebruikt. “Je betaalt wel bankkosten voor je zichtrekening, waarin ook gratis geldafhalingen vervat zitten. Een soort abonnementsvorm dus. Ben je bij een andere bank aangesloten, dan betaal je bij de meeste banken gewoon een vaste vergoeding per geldopname.

Het afhalen van geld aan een geldautomaat is dus hoe dan ook niet vrij van kosten, direct of indirect. “Toch hebben mensen vandaag nog altijd de indruk dat ze gratis geld kunnen afhalen”, aldus Jeroen Schepens. “De kosten vallen al bij al best mee in vergelijking met het buitenland. Daar betaal je al snel enkele euro’s per geldopname. Hier gaat het om 50 cent of minder.”

Wat met de CASH-punten?
De oprichting van de CASH-punten door Batopin zorgt voor een belangrijke evolutie. Of je iets moet betalen in zo’n CASH-punt wanneer je geld afhaalt, hangt in de eerste plaats af van de zichtrekening die je hebt gekozen bij je bank. In de tweede plaats is het afhankelijk van of je bank tot één van de vier initiatiefnemers van Batopin behoort, zijnde Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC.

Door de invoering van de nieuwe CASH-punten hebben verschillende banken de kosten voor geldafhalingen aangepast. Enkele banken, waaronder Beobank en bpost bank, hebben het afhalen van geld met een debetkaart volledig gratis gemaakt, aan om het even welke automaat. Andere banken voorzien een vast aantal gratis afhalingen per jaar. Bij KBC/CBC gaat het bijvoorbeeld om 24 gratis afhalingen. Je bekijkt dit best voor jouw eigen bank én type zichtrekening.

“Men werkt momenteel een protocol uit dat voorziet om een bepaald aantal afhalingen per jaar in CASH-punten gratis te maken”, stelt Jeroen Schepens. Ook banken die niet aangesloten zijn bij Batopin zullen gratis geldafhalingen toestaan in de CASH-punten, gedeeltelijk of onbeperkt. “Het poolingproject heeft dus een positieve impact voor de klanten. Haal je geld af in een CASH-punt zonder dat je bij één van de vier grootbanken, of slechts één daarvan, bent aangesloten, dan hoef je daar geen vergoeding meer voor te betalen of kan je meer gratis geldopnames doen in vergelijking met vroeger.” 

In die zin geniet je als consument van een groter en goedkoper aanbod. Vroeger betaalde je als ING-klant bijvoorbeeld een vergoeding voor een geldopname aan een automaat van Belfius, BNP Paribas Fortis of KBC. Dat is nu dus verleden tijd. 

Cost of cash
De oprichting van Batopin en de uitrol van de neutrale CASH-punten heeft als doel om cash toegankelijk en betaalbaar te houden voor burgers. Door het steeds afnemende gebruik, wordt contant geld immers een duur product om aan te bieden en te managen. “Het poolingproject van Batopin brengt voordelen met zich mee voor de klanten, waaronder de lagere kost om geld af te halen, maar ook de hogere servicegraad.”

Brink’s is een belangrijk onderdeel van de nieuwe cashketen en speelt zo een belangrijke rol in het betaalbaar en toegankelijk houden van cash. “We zorgen voor de tijdige belevering van de CASH-punten en halen ook geld op wanneer de automaten vol zitten. Dat gebeurt door een en dezelfde ploeg, waardoor we de kosten kunnen beheersen.”

Ontdek een passende implementatie voor jou

Ons team van specialisten beantwoord graag al je vragen Wil je meer weten over de Paystation? Neem dan contact op met ons via 02 801 00 21. Of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op met jou.