Skip to main content Skip to footer

Mijn bank is verder weg, wat nu?

Welke opties heb je als winkelier?

Wie het nieuws een beetje volgde, heeft het ongetwijfeld meegekregen: banken sluiten steeds meer van hun filialen, waardoor ook de bankautomaten uit het straatbeeld verdwijnen. Hierdoor moeten niet alleen consumenten zich steeds verder verplaatsen om geld af te halen, ook winkeliers moeten meer afstand afleggen om hun cash geld af te storten. En dat is niet zonder risico. Gelukkig zijn er ook alternatieven.

Het verdwijnen van bankautomaten plaatst winkeliers die contant geld verwerken voor een uitdaging. In sommige gevallen kan het betekenen dat ze grotere afstanden moeten afleggen om hun dagelijkse stortingen te doen, of zelfs dat ze helemaal geen toegang meer hebben tot een bankautomaat. Dat leidt tot extra kosten en tijdverlies, en kan zelfs de veiligheid in gevaar brengen.

“De snelheid waarmee banken in hun aanbod hebben gesnoeid is niet in lijn met de daling van de volumes aan cashbetalingen”, vertelt Valérie Nelissen Grade, Sales Manager Retail voor Brink’s Solutions Belgium. “Zo’n 45 procent van alle aankopen gebeurt nog in cash, al gaat het om steeds kleinere volumes. Banken zijn minder bereikbaar en winkeliers moeten verder rijden om hun contant geld af te storten. Dat betekent dat ze meer tijd verliezen, maar ook meer risico lopen.” Dat verhoogde risico doet zich voor onderweg naar de bank, maar ook in de winkel zelf. “Winkeliers potten het cash geld langer op.”

Professioneel waardetransport: een eerste stap

Vanuit haar ervaring als Sales Manager Retail, merkte Valérie de voorbije jaren hoe steeds meer klanten bij Brink’s kwamen aankloppen om hun cash management uit te besteden. “Doordat ze steeds verder moeten rijden met hun contant geld, voelen winkeliers zich duidelijk onveiliger. Bovendien rijden medewerkers van grote retailers ook rond met wagens waarop vaak duidelijk een logo prijkt. De langere afstanden zorgen ook voor meer tijdsverlies.”

Brink’s biedt verschillende oplossingen op maat voor winkeliers die te maken hebben met het verdwijnen van bankautomaten. “Er is natuurlijk het traditionele waardetransport, waarbij we het geld op vaste tijdstippen komen ophalen en ook wisselgeld afleveren. Twee dagen later staat het geld dan op de rekening, nadat wij het geteld hebben. Winkeliers hoeven dan niet meer naar de bank en kunnen op een vlotte verwerking rekenen.”

Maximale onafhankelijkheid

Vanaf dat moment hebben winkeliers geen fysieke bank of geldautomaat meer nodig. Betekent het dat ze dan helemaal niets meer moeten doen? “Klanten die gebruik maken van Brink’s Collect moeten wel nog de sealbags klaarmaken, met daarin het geld dat wij komen ophalen. Dat vergt telkens wat werk op vaste tijdstippen, klassiek op het einde van de dag, en gaat ook gepaard met het risico op sticky hands: medewerkers die geld achterhouden.”

Om klanten volledig te ontzorgen, is er Brink’s Complete. “Dankzij een slimme kluis kunnen klanten zelf cash afstorten, bij hen in de winkel. Zodra de kluis de waarde registreert, is het geld meteen verzekerd en komt het een dag later op de rekening van de klant. Via een webportaal kan de klant voor al zijn winkels bekijken hoeveel cash er werd afgestort en door wie.” Dankzij die slimme oplossingen maximaliseren de winkeliers transparantie en tijdswinst, terwijl ze hun afhankelijkheid van de bank afbouwen. “Een rekening bij de bank is het enige dat ze nog nodig hebben.”

Ontdek meer over onze Digital Retail Solutions

Ons team van specialisten beantwoord graag al je vragen

Wil je meer weten over de mogelijkheden van onze slimme kluizen? Neem dan contact met ons op via 02 801 00 21. Of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op met jou.

About the author

Brink's Solutions Belgium