Skip to main content Skip to footer

Moet je als retailer nog investeren in cash?

Uit het nieuwste rapport van de Europese Centrale Bank blijkt dat contante betalingen afnemen. We kiezen steeds vaker voor digitaal. Toch is het voor de consument belangrijk dat cash betalen aan de kassa een optie blijft. Maar moet je als ondernemer of retailer nog investeren in cashmanagement? Gaetan Van Mossevelde, key accountmanager van Brink’s zet een aantal overwegingen op een rij.

Investeren in cash is investeren in klantrelaties

Een niet te onderschatten groep mensen betaalt nog altijd liever contant. In 2020 gebeurde in België ongeveer een derde van alle transacties cash, zelfs tijdens corona. Ondanks onze bankkaart en mobiele apps als Payconiq hebben nog veel mensen – en dat zijn niet alleen ouderen – cash in hun portefeuille. Parkeerautomaten geven nog altijd wisselgeld terug, en ook op de markt komen die losse euromunten of een briefje van tien nog wel eens van pas.

Digitale betaalmogelijkheden gaan hand in hand met cash, dat nog steeds een wettig betaalmiddel blijft – en dat mensen ook met het volste recht blijven gebruiken. Met de juiste combinatie van elektronische en analoge middelen hoeft het helemaal niet omslachtig te zijn. Door te investeren in gedegen, moderne contante betaalmogelijkheden bied je een complete service, ook aan klanten die elektronisch betalen niet leuk vinden. Zo voldoe je aan je wettelijke plicht. Kortom: je doet er je klant én je medewerkers een plezier mee.


Investeren in cash is investeren in veiligheid

En dan is er nog een praktische overweging. Contant geld moet je verplaatsen, tellen, wisselen en afstorten. Dat vraagt tijd en brengt risico’s met zich mee, zoals een kasverschil omdat een medewerker per ongeluk verkeerd telde, of inkomstenverlies door overvallers of interne diefstal. Daarnaast sluiten steeds meer banken hun dag- en avondkluizen omdat het gebruik van contant geld terugloopt. Je kan er dus minder vlot met je dagopbrengst terecht, waardoor je het onbeschermd moet opbergen tot het eerstvolgende, geschikte stortmoment. 

Door te investeren in een Brink’s Paystation bied je je klanten een eenvoudige automaat die meteen ook als kluis fungeert. Klanten deponeren hun bedragen rechtstreeks in de kluis, die daarna automatisch wisselgeld teruggeeft. Niemand moet tussenkomen, en niemand kan bij het geld. Wanneer de machine vol is, komt Brink’s die leegmaken. Je hoeft zelf dus niet meer met geld over straat. Het saldo staat binnen een werkdag op je rekening. Gemakkelijk, veilig, snel en aangenaam, zowel voor de contante betaler als voor je winkelpersoneel. 


Content met contant? Ontdek jouw passende implementatie

Hoewel het aantal contante betalingen terugloopt, zijn er nog altijd genoeg klanten die een contante betaalmogelijkheid op prijs stellen. Cash is een belangrijk deel van je inkomsten. Met een gedegen betaalsysteem hoeft contant betalen helemaal niet omslachtig te zijn. Een Paystation van Brink’s draagt bij aan de veiligheid in je winkel en je hebt er geen omkijken naar.

Bron: ECB Study on the payment attitudes of consumers in the EU

Ontdek een passende implementatie voor jou

Ons team van specialisten beantwoord graag al je vragen

Benieuwd welke oplossing van Brink’s in jouw winkel kan werken? Neem dan contact met ons op via 02 801 00 21. Of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op met jou.

About the author

Brink's Solutions Belgium