Skip to Content

Brink’s RetailBox draagt bij aan de cashflow van winkelketen Celio

“Cash is zeer belangrijk voor ons werkkapitaal"

Met meer dan dertig jaar activiteit in België is kledingketen Celio een bekende speler in het modelandschap. Net als veel sectorgenoten krijgt Celio te maken met dalende cashvolumes. Hoewel betalingen in cash afnemen, blijft het belangrijk dat het geld zo snel mogelijk op de rekening komt. De RetailBox van Brink’s zorgde hier voor een positieve impact.

Van oorsprong is Celio een Franse kledingretailer, waarvan we de meeste winkels vandaag terugvinden in shoppingcenters en winkelstraten. Doorheen zijn bestaan bouwde Celio een netwerk uit van 1.200 winkels, verspreid over meer dan veertig landen. De meeste vinden we terug in Frankrijk, België en Spanje. In ons land is de kledingketen al meer dan dertig jaar actief, met vooral winkels in Brussel en Wallonië. Maar Celio wil ook in Vlaanderen zijn activiteiten verder ontwikkelen. Recent ondergingen de winkels een metamorfose, met een moderne look en feel. Celio biedt zijn klanten een betere omnichannelervaring dankzij een groter aanbod in de winkels, die zijn uitgerust met gekleurde lichten, grote schermen en automatische (digitale) kassa’s. 

Julien Liégeois is finance manager bij Celio België. Hij ging acht jaar geleden bij het bedrijf aan de slag. Toen werkte Celio al samen met Brink’s, via het toenmalige Securitas. “Onze samenwerking is sterk geëvolueerd door het dalende gebruik van cashgeld in onze winkels”, vertelt hij. “Slechts 15 procent van alle betalingen gebeurt vandaag nog in cash, terwijl dat acht jaar geleden nog 25 procent was. Vooral sinds corona geven klanten duidelijk de voorkeur aan elektronisch betalen.”

Immobiele cashvolumes

De dalende cashvolumes hadden een impact op het aantal geldtransporten dat Brink’s uitvoert voor Celio. “Vroeger vond er zeker één keer per week een geldtransport plaats. Dat evolueerde naar één keer om de twee weken of zelfs minder.” Hoewel de cashvolumes afnamen, had de dalende frequentie van de ophaling toch een belangrijke impact. “Cash is zeer belangrijk voor ons werkkapitaal. Als er maar één keer om de twee weken een geldtransport plaatsvindt, blijft cash in sommige gevallen twee weken immobiel en dus nutteloos.”

Voorfinanciering 
De ingebruikname van de RetailBox, een van de Digital Retail Solutions van Brink’s, veranderde die dynamiek volledig. Julien Liégeois licht toe waarom Celio voor de RetailBox koos: “In de eerste plaats om het geld sneller op onze rekening te krijgen, maar ook omwille van de tijd en moeite die het bespaart. We moeten de agenten niet meer ontvangen en geen sealbags meer klaarmaken. Voordien moest de directeur van het filiaal ook altijd aanwezig zijn, omdat hij de sleutel had van de kluis. Dat maakte de planning moeilijk.”

Dat is nu verleden tijd. Medewerkers kunnen het cash geld elke dag afstorten in de slimme kluis, die de bedragen vervolgens registreert. Een dag later staat het geld dan al op de rekening, nog voor de agenten van Brink’s langskomen om het geld op te halen. “Dat is zeer belangrijk – en positief voor onze cashflow. Het gaat dan wel om kleinere bedragen, maar het heeft een impact op onze werking, zeker in drukke soldenperiodes als juli en december.”

Positieve samenwerking
Gemiddeld genomen komt Brink’s nu één keer per maand langs. Maar dat vormt geen probleem dankzij de precreditering van de cashvolumes. “Brink’s zorgt ervoor dat de bedragen in de kluizen niet te groot worden en komt het geld ophalen wanneer dat het best past. Het handige is dat de ophalingen gebeuren op basis van de volumes in de kluizen. In drukke periodes zal Brink’s bijvoorbeeld twee keer per maand komen.” Dat zorgt voor een flexibele samenwerking.

Als finance manager hecht Julien Liégeois veel belang aan het bewaren van het overzicht op cashvolumes en dus ook op het werkkapitaal. “Door het online portaal kan ik makkelijk opvolgen welke bedragen er zich in de slimme kluizen bevinden en hoeveel geld er morgen op de rekening zal staan.” Hij benadrukt dat cash belangrijk blijft en nog steeds gepaard gaat met risico’s op manipulatie. “Maar die kans is nu veel kleiner. Elke registratie gebeurt online en wordt meteen gecontroleerd volgens de inhoud van de kluis.”

Ontdek een passende implementatie voor jou

Ons team van specialisten beantwoord graag al je vragen Wil je meer weten over de Paystation? Neem dan contact op met ons via 02 801 00 21. Of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op met jou.