Skip to Content

Veiliger en zorgelozer cash beheer bij Wam Denim

"Ik heb altijd zicht op de cashflow"

In elke vestiging van Wam Denim staat een slimme kluis van Brink’s. De storemanagers kunnen er te allen tijde biljetten afstorten. De volgende dag staat het geld op de rekening en Brink’s komt spontaan langs om de kluis te ledigen. Facilitair manager Arjum ervaart dat het veiliger én zorgelozer is voor de storemanagers. “En op het hoofdkantoor hebben we permanent zicht in de cashstromen en cashflow. Dat geeft rust.”

Over Wam Denim 
Wam Denim is een familiebedrijf dat in 2001 klein is begonnen. De missie is het aanbieden van kleding, meestal handgemaakt, van hoge kwaliteit, met onderscheidende designs en tegen een betaalbare prijs. Inmiddels werken er 350 mensen en heeft Wam Denim de vleugels uitgeslagen naar België en Duitsland. In Nederland heeft de winkelketen 25 winkels in de grote steden, in België binnenkort zeven. Klanttevredenheid is belangrijk en daarom kiest Wam Denim ervoor de hele productieketen in eigen beheer te houden: van ontwerp tot verkoop. 

De aanleiding
Bij Wam Denim betalen de klanten grotendeels met de kaart. Maar ook betalen met cash blijft er belangrijk. Facilitair manager Arjum Muradian ziet het aan de cijfers op het hoofdkantoor in Beverwijk. “Er zijn cashloze dagen en cashrijke dagen”, zegt hij. “Op een drukke zaterdag wordt er zo’n 30 procent contant afgerekend. Dat geld moet we natuurlijk kunnen afstorten. Voor we met Brink’s werkten, brachten we de cash zelf naar de bank. Dat was een vervelend, maar ook risicovol klusje. En het was lastig om het overzicht te bewaren over alle cashstromen in de verschillende landen. We hadden behoefte aan meer veiligheid en meer controle.”

De oplossing
Sinds vijf jaar werkt Wam Denim samen met Brink’s. Het bedrijf koos voor de Brink’s B-Safe S. Alle filialen maken er nu gebruik van. Arjum: “We hebben met Brink’s ook gepraat over Paystation, de gesloten-kassa-oplossing. Maar momenteel is de slimme kluis voor ons de juiste keuze. We hebben de kluis eerst getest in één winkel. Dat liep goed, op een paar kleine verbeterpunten na. Daarna hebben we besloten elke nieuwe winkel direct van deze veilige cashoplossing te voorzien.”

Het resultaat

Veiligheid
“De slimme kluizen verschaffen ons op de eerste plaats meer veiligheid. We hebben nog wel een kassalade, maar daar zit niet veel cash in. Grote coupures verdwijnen meteen in de verankerde, met inkt beveiligde kluis. Dat is een prettig idee. De medewerkers voelen zich nu veiliger. Ook is het fijn dat er nauwelijks nog geld verloren kan geraken, waar medewerkers op worden aangesproken.” 

Cashflow
“Met zo veel filialen en de bijhorende vaste kosten, is onze cashflow heel belangrijk. We kunnen afstorten wanneer we willen en het geld staat de volgende dag op de rekening.”

Gemak
“Je hoeft niet te tellen wat je in de kluis stopt, dat gaat vanzelf. Ik kan in de portal van alle filialen precies zien wat er is afgestort. Die bedragen komen automatisch op rekening van de juiste bv terecht. Het gemak is vooral dat er nooit te veel geld in de kassa zit, dat het veilig in de kluis zit en de volgende dag op de rekening staat. In ons kassasysteem (Microsoft Dynamics) voeren we het bedrag in dat in de kassa zit en welk bedrag naar de kluis is gegaan. Moeilijker is het niet.”

Het proces
“Voor Nederland en België hebben we aan lokaal aanspreekpunt via een accountmanager, die ook onderling overleggen.. Je weet nooit waar de behoeftes rondom cash in de toekomst liggen en wat dan de mogelijkheden zijn. Dat houden we samen met Brink’s scherp in de gaten. Komt er een nieuw biljet in omloop, dan zorgt Brink’s vanop afstand voor een update van de kluis. Gebeurt het uitzonderlijk toch dat de kluis een biljet niet herkent, dan bel ik de servicedesk, die dat direct voor ons oplost.” 

Eén wens
“In de ideale situatie zouden de winkels in Nederland en België op dezelfde manier kunnen werken. Helaas is dat niet mogelijk door de verschillen in de wetgeving. In België zijn meer vereisten en duurt het hele proces wat langer. Maar met de nodige trots kan ik wel zeggen dat Brink’s Complete Light ons veiligheid en gemak heeft gebracht, met minder zorgen over de cashstromen en cashflow, plus een snellere verwerking van cashbetalingen. Ik ben dus een tevreden klant! Aan retailers die verschillende winkels hebben, zou ik de slimme kluizen zeker aanbevelen.”

Ontdek een passende implementatie voor jou

Ons team van specialisten beantwoord graag al je vragen Wil je meer weten over de Paystation? Neem dan contact op met ons via 02 801 00 21. Of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op met jou.