Winkeliers staan aan meer gevaren bloot dan diefstal
Eén van de meest voorkomende gevaren waar winkeliers mee te maken krijgen en doorgaans ook zeer waakzaam voor zijn, is diefstal. Om dat risico te verkleinen, kun je verschillende maatregelen nemen, zoals het installeren van beveiligingscamera’s, het inhuren van beveiligingspersoneel of het gebruik van antidiefstal-tags op producten.
Als specialist in het beheer van cashverkeer stelt Brink’s vast dat winkeliers ook op dat vlak met specifieke risico’s rekening moeten houden, zoals vals geld of andere vormen van betaalfraude. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je echt van vals geld kunt onderscheiden. Train jezelf en je personeel om valse bankbiljetten te herkennen en zorg ervoor dat je altijd een detectie-apparaat bij de hand hebt om de echtheid van bankbiljetten te verifiëren.
Cashloze betalingen
Zoals we intussen weten, daalt het gebruik van cash geld al enkele jaren. Winkeliers zijn intussen verplicht om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden. Dat kan een betaalterminal zijn, of de mogelijkheid om klanten met Payconiq of andere digitale apps te laten betalen. Maar ook al komt daar geen cash meer aan te pas, het betekent niet dat de risico’s verdwijnen. Die zijn er wel degelijk nog.
Zo bestaan er diverse types van fraude met betaalkaarten: van het gebruik van gestolen creditcardgegevens tot het plaatsen van skimmingapparatuur in een betaalterminal. Met zo’n apparaat onderscheppen criminelen de gegevens van de gebruikte kaart, om er daarna betalingen mee te doen of geld over te maken. Om jezelf als handelaar te beschermen tegen dat risico, is het belangrijk om regelmatig de betaalterminals te controleren op tekenen van manipulatie en om altijd de betalingen te controleren op verdachte activiteiten.
Snelheid versus veiligheid
Digitale betaalmethodes zijn snel en eenvoudig. Net daardoor zijn winkeliers, horeca-uitbaters en andere handelaars minder attent voor pogingen tot fraude. Ten onrechte! Zo zien we steeds nieuwe vormen van oplichting opduiken, onder meer waarbij kwaadwillige klanten een betaalbewijs tonen van een eerdere transactie via Payconiq en zo niet betalen voor hun aankoop. In alle drukte controleert de handelaar niet altijd alle details van een betaalbewijs. Hij ziet een groen vinkje en denkt dat de betaling is afgerond.
Om meer zekerheid in te bouwen, kun je je betaalportaal openen op een computerscherm in de buurt. Zo kun je elke inkomende betaling in real time controleren – en dus ook zien wanneer een klant niet betaald heeft. Ook wanneer een transactie misloopt, wegens een internetstoring bijvoorbeeld, is het belangrijk om snel over duidelijkheid te beschikken, zowel voor jezelf als voor de klant.
Nulrisico op fraude bestaat niet, dat klopt. Maar door bewust te zijn van de risico's en door de juiste beveiligingsmaatregelen te nemen, kun je de kans op incidenten wel verminderen en de veiligheid van je winkel en je personeel waarborgen. Wees daarom altijd alert en neem de nodige voorzorgsmaatregelen.
Ons team van specialisten beantwoord graag al je vragen Wil je meer weten over de mogelijkheden van onze slimme kluizen? Neem dan contact met ons op via 02 801 00 21. Of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op met jou.
Vrijblijvend advies