Cash doet dienst voor 45 procent van de aankopen
Verschuivingen in het betalingslandschap
De voorbije drie jaar daalde het gebruik van cash als betaalmiddel van 57 naar 45 procent van de verrichtingen in ons land. Die dalende cashvolumes zorgen voor enkele belangrijke verschuivingen voor de winkeliers – en voor hun relatie met de banken. “Het geld van contante betalingen moet op de rekening komen. Omgekeerd moeten winkels ook aan wisselgeld geraken. Voor die zaken moeten ze naar de bank, maar dat wordt er niet makkelijker op, omdat er minder bankkantoren en -automaten zijn”, vertelt Valérie Nelissen Grade, Sales Manager retail bij Brink’s België.
Cash mag dan wel nog dienst doen voor 45 procent van de aankopen, het gaat steeds vaker om kleinere aankopen, waardoor de volumes jaar na jaar dalen. Maar ook al daalt het cashvolume, er blijft natuurlijk wel nog altijd cash geld in omloop. “Voor de winkelier blijft de opdracht nog altijd gelijk: hij moet het cash geld op zijn rekening kunnen zetten en heeft daarnaast ook wisselgeld nodig.”
Cash geldt houdt een risico in
Winkeliers kloppen voor hun behoeften rond cash geld meer en meer aan bij een professionele dienstverlener als Brink’s. “Er zijn almaar minder bankkantoren en bankautomaten. Winkeliers moeten zich daarom verder verplaatsen om hun cash omzet weg te brengen. Ze voelen zich daarbij niet altijd op hun gemak. Maar ook het oppotten van cash geld in de winkel zorgt voor meer risico. Het onveiligheidsgevoel leeft dus zeer sterk.”
Door de organisatie van cash geld uit te besteden aan een professionele partner, kunnen winkeliers die zorg alvast achter zich laten. “In de eerste plaats is er natuurlijk het traditionele waardentransport, waarbij we op vaste tijdstippen contant geld komen ophalen en wisselgeld afleveren. Twee dagen later staat het geld op de rekening van de winkelier, die dus niet meer de baan op moet.”
Slim cash management
Er bestaat ook een slimme oplossing die de winkelier toelaat om cash geld zelf af te storten in de winkel, in een slimme kluis. “Het toestel registreert het geld en een dag later staat het geld op de rekening, nog voor wij het toestel zijn komen leegmaken. Het is een vorm van precreditering dus, waardoor de waarde ook meteen verzekerd is. Via een webportaal kan de zaakvoerder elke storting in detail bekijken: door wie, hoeveel … Dat zorgt voor meer efficiëntie en transparantie.”
Door een beroep te doen op een professionele dienstverlener hebben winkeliers geen fysieke bank of automaat meer nodig voor hun cash management. Een rekening volstaat. “Het webportaal van Brink’s staat in contact met de banken en vraagt leveringen automatisch aan wanneer nodig. Zo verloopt de afhandeling zeer vlot en heeft de winkelier geen zorgen meer.”
Ons team van specialisten beantwoord graag al je vragen Wil je meer weten over de Paystation? Neem dan contact op met ons via 02 801 00 21. Of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op met jou.