Het gebruik van cash is altijd al belangrijk geweest op café of restaurant. Het zorgt voor snelle, makkelijke transacties. De keerzijde daarvan is dat er lang ook heel wat zwart geld in omloop was in de horecasector. Dat veranderde in 2016, met de komst van de geregistreerde kassa, in de volksmond de ‘witte kassa’.
De witte kassa is verplicht voor iedere Belgische zaak waarvan 25.000 euro of meer van de jaaromzet uit maaltijden komt, exclusief drank en btw. Dat geldt zowel voor eetzaken, maar ook voor traiteurs die regelmatig cateringdiensten verlenen. Is de jaarlijkse omzet hoger dan 25.000 euro, dan moeten die zaken een btw-kasticket uitreiken via de geregistreerde kassa.
Verhoogde transparantie
Het systeem zorgt ervoor dat horecaondernemers hun inkomsten correct rapporteren en belastingen betalen over de volledige omzet. De witte kassa registreert elke transactie en genereert een bon voor de klant, wat de mogelijkheid tot 'zwarte' of niet-geregistreerde transacties vermindert.
Die verplichte transparantie belast uitbaters met een grote verantwoordelijkheid om nauwkeurig bij te houden wat er in hun zaak gebeurt, met name als het gaat om cashbetalingen. Die verplichting komt bovenop alle andere fiscale regels waaraan restaurantuitbaters moeten voldoen, zoals het bijhouden van gedetailleerde financiële verslagen en het opstellen van regelmatige belastingaangiftes.
Cashoplossingen zorgen voor gemoedsrust
Om hieraan tegemoet te kunnen komen, werd de professionalisering van het cashbeheer voor veel horeca-uitbaters sinds 2016 alsmaar belangrijker. Professioneel cashbeheer zorgt immers voor gemoedsrust, ook op het vlak van de fiscale naleving. Daarnaast zorgt een beter georganiseerd cashproces ook voor een efficiëntere bedrijfsvoering.
De slimme kluis- en betaaloplossingen van Brink’s staan ondernemers bij om hun cashmanagement efficiënt in handen te nemen. Ze besparen tijd en geld, en ze hebben minder kopzorgen. De oplossingen bieden in de eerste plaats meer veiligheid, doordat ondernemers hun cashomzet veilig kunnen afstorten in een slimme kluis, in hun eigen zaak. Ze moeten dus niet langer met cash over straat, op zoek naar een bankkantoor.
Maar niet onbelangrijk, zeker vandaag, is dat ze ook toelaten cashrapporten online te raadplegen. Dat helpt horeca-uitbaters meer transparantie te verkrijgen over hun contante geldstromen, waardoor ze intern beter de vinger aan de pols hebben.
Meer weten? Bekijk hier onze slimme cashoplossingen.
Wil je onze slimme kluis- en betaaloplossingen van nabij ontdekken? Van 19 tot 22 november 2023 november demonstreert Brink’s Solutions Belgium zijn verschillende betaaloplossingen op de Horeca Expo 2023 in Flanders Expo Gent. (In samenwerking met Cennox, de ontwikkelaar van onze betaaloplossingen.)
Ons team van specialisten beantwoord graag al je vragen Wil je meer weten over de Paystation? Neem dan contact op met ons via 02 801 00 21. Of vul het contactformulier in, dan nemen we contact op met jou.