Skip to Content

Cash maakt je minder kwetsbaar als ondernemer

Achter het dalende gebruik van cash schuilen goede redenen. Heel wat handelaars geven de voorkeur aan elektronische betalingen omdat die makkelijker te verwerken én veiliger zijn. Toch is ‘cards only’ geen goed idee, want het maakt je afhankelijk van technologie.

cash cards

Op donderdag 16 mei vond een kleine ramp plaats voor het Nederlandse betaalverkeer. Een storing in het netwerk tussen banken en transactieverwerkers zorgde ervoor dat klanten niet met de kaart konden betalen tussen zes en tien uur in de avond. Duizenden klanten van ING, ABN AMRO en Rabobank hadden problemen. Onder meer supermarktketens Albert Heijn en Jumbo ondervonden daardoor grote hinder.  

 

Volgens schattingen zorgde de storing voor problemen bij 30 à 40 procent van de betalingen met de kaart in de winkels. De geldautomaten in Nederland werkten wel en kenden logischerwijs een ongeziene piek in het aantal geldafhalingen. 

 

Meer dan een back-up 

Bovenstaande gebeurtenis zegt wel een en ander over het hedendaagse betalingsverkeer. Het gebruik van cash mag dan wel in dalende lijn zitten, toch zijn experts het erover eens dat het aantal cashtransacties nooit door een ondergrens zal zakken. Heel wat mensen blijven namelijk de voorkeur geven aan cash als betaalmiddel, zeker voor aankopen bij kleine handelaars. Verschillende onderzoeken tonen aan dat in de horeca nog vaak contant wordt betaald.  

 

Stok achter de deur 

Maar daarnaast heeft cash dus duidelijk ook een belangrijke stok-achter-de-deurfunctie. Handelaars die uitsluitend betalingen met kaart aanvaarden, staan er misschien te weinig bij stil dat ze extra afhankelijk worden van banken, betaalsystemen en transactieverwerkers, maar ook van het internet. Bij een storing in het netwerk tussen banken en transactieverwerkers of, erger nog, bij een algemene internetstoring, is iedereen weer op cash aangewezen.  

Maar tegenwoordig is lang niet elke handelaar nog in staat om uitzonderlijk cashbetalingen te aanvaarden. Ze zijn dan genoodzaakt klanten naar huis te sturen en een bordje aan de deur te hangen: ‘Sorry, momenteel kunnen we niet verkopen.’  

In principe mogen handelaars cashbetalingen niet weigeren, aangezien er in België een acceptatieplicht op cash betalingen geldt. Toch zien we vaak dat cash niet welkom is. Maar cash verplichten zou niet de reden mogen zijn die handelaars over de streep trekt om cash te aanvaarden. Liever zien zij cash als een verzekering of back-up wanneer elektronische betalingen (met de kaart of smartphone) door overmacht niet mogelijk zijn. En nog liever zien ze het als een vorm van klantgerichtheid, waarbij ze de klant de vrijheid geven om te betalen hoe hij of zij dat wil.  

 

Cashmanagement 

Door beide betaalvormen mogelijk te maken voor klanten, zit je dus altijd safe. Maar cash aanvaarden vraagt ook extra inspanningen door de handelaars voor ze het geld finaal op hun rekening zien. Toch lijkt cashmanagement vandaag minder evident dan het is. De diensten en slimme oplossingen van Brink’s bewijzen dat het voor zowel kleine als grote handelaars mogelijk is om cash veilig, betaalbaar en toegankelijk te houden. 

Wil je meer weten? Ontdek onze oplossingen hier.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Brink's?

Neem dan vrijblijvend contact met ons sales departement op?

salessupport.be@brinks.com